Rakkaus kantaa

Olen joskus lukenut (tukeudun nyt muistiini) ajatuksen:
"Missä olit, kun tarvitsin sinua eniten? Miksi en tuntenut läheisyyttäsi? Rakkaani, katso hiekkaan
takanasi. Näet kahdet jäljet, mutta näet myös vain yhdet jäljet. Tuolloin, sinulla oli vaikeinta ja tarvitsit apuani, minä kannoin sinua silloin."

Ei alkuperäinen versio todellakaan mene ihan noin, mutta ajatus säilyy. Rakkaus kantaa, konkreettisesti!

Olen saanut tai oikeastaan joutunut seuraamaan läheltä ihmisen kamppailua sairauksia vastaan jo usean viikon ja kuukauden ajan. Puolison tuska on kantautunut puhelinlankoja pitkin korviini, vaikka hän on kaikkensa yrittänyt: olen vahva ja olen reipas, jaksan kyllä! On ollut tuskallista katsoa (kaukaakin), kuinka pelko ja ikävä ovat ottaneet vallan. Pelko yksinäisyydestä on ollut musertavaa.

En toki ole vielä (onneksi) menettänyt läheisintä lähimmäistäni tai ehkä olenkin. Vaarini, mummini, pappani ja mummoni, olen hyvästellyt yksi kerrallaan. Jokaisen kohdalla on ikävän ja tuskan tunne ollut musertavaa, mutta jälkeen päin on tilalle tullut noiden rakkaiden ihmisten rakkaus, lämpö ja huolenpito. Muistot viimeisistä tuskaisista päivistä ovat haalistuneet ja tilalle on tullut lämmön tunne: rakkaus kantaa - taivaastakin! Surun laineet ovat laantuneet ja tilalle on tullut seesteisyys.

Heidän läheisyytensä ja rakkautensa (vielä nytkin) on muovannut minusta sellaisen kuin nyt olen. Onnen tunteet ovat ottaneet vallan ja heidän muistelemisestaan on tullut helpompaa - itkunkin läpi. Hellyys, rakkaus ja toivo, ovat ajan myötä voittaneet  surun - rakkaus on kantanut minua eteenpäin.
Toivon  ja tiedän, myös näin olevan rakkaalle ihmiselle - läheiselleni, joka tällä hetkellä kamppaillee surun ja tuskan kanssa. Rakkaus kantaa!





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

2020

Minne lapsuus ja leikki katosi?

Voiko äiti olla edes joskus oikeassa?